Dag 7 - Van Jaca naar Arrès (39 500 stappen - 28,5 km - 3220 kcal)

Zondag 21/07/2019 - Jos schrijft:

Geweldig toch. Die gezellige drukte s'avonds in die Spaanse binnensteden. Vanaf 20u geen plaatsje meer vrij op de terrassen. Je kan op straat over de koppen lopen. Tot laat na middernacht. De Spanjaarden leven s'nachts op straat.

Vandaag (volgens ons boekje althans) slechts 24,5 km te lopen. We permitteren ons dus om ½ uurtje langer in bed te blijven. Om 8u de deur uit om in het cafetaria naast het hotel een ontbijt te nemen. Daar zit al aardig wat volk churros te eten met warme chocomelk.

We vertoeven de hele dag op een hoogvlakte op ca 850 m boven de zeespiegel. Op brede grindpaden bezaaid met keien  en stenen. Veelal beschut tegen de zon. En dat is goed want de temperatuur loopt al gauw op tot 32 à 33 °C. De drukke N240 is nooit ver weg. We kruisen hem regelmatig en soms lopen we er pal naast. Gelukkig is het zondag en is er geen zwaar vrachtverkeer.

Na 17 km lopen we het eerste dorpje van de dag binnen: Santa Cilia de Jaca. In een klein barretje eten we een ‘ bocadillo con jamon y queso’. Met een cola wordt alles doorgespoeld.

Nog 10 km (in realiteit 11,5) tot onze slaapplaats in Arrès . Bij het verlaten van het dorp een regenbuitje, voldoende om de cape over onze rugzakken te trekken om onze uitrusting droog te houden.

De laatste 3 km steil omhoog langs een smal bergpad. We klimmen hoog boven de vallei uit. Met ongelooflijk mooie vergezichten tot gevolg.

Arrès is een minuscuul bergdorpje. We hebben een kamer gevonden in een ‘casa rural’, zeg maar een ‘chambre d'hotes op den blek'.

We zijn hier niet alleen. Te zien aan de volle wasdraad, verblijven nogal wat pelgrims vanavond in het dorpje.

Gezien we wat vroeger zijn toegekomen kunnen we wat tijd spenderen aan het beantwoorden van de vele reacties die we de laatste dagen ontvangen hebben.

Dank aan alle volgers.

Zondag 21/07/2019 - Klara schrijft:

Gisteren hebben we voor eerste keer van tapas kunnen genieten. De cava was goed, de fles rosé nog beter. En dit alles voor “een appel en een ei”.

Jaca was een overrompeling voor mij na een hele week in natuur te hebben verbleven. We sliepen een half uurtje langer aangezien het geen 30 km zouden zijn. In principe 24 km maar boekje niet accuraat.... We ontbeten in een bistroke tegen 8 u dat al gauw vol stond met Spanjaarden die allemaal chocolate en churros bestelden.

De eerste km lopen we langs de helling van een berg. Ondanks de wolken is het laf. Op km 17 eten we in Santa Cicilia een broodje. Ik zie op weersvoorspelling dat ze tussen 13 en 14 u regen geven. Onderweg worden we inderdaad verrast door regen. Beschermhoes rond rugzak en regenjas aan. Eigenlijk had ik meteen spijt van de regenjas want ik kon de afkoeling goed gebruiken. De bui was snel over dus jas terug uit. Voordeel van zo een regenbui: het is onmiddellijk frisser en op de struiken blijven regendruppels hangen die je benen verfrissen als je er tegenloopt.... wandelen in de regen heeft ook zijn charmes.

We wandelen tot km 24 langs snelweg. Tijd loopt snel maar uitzicht navenant. Enkel in het bos komen we iets magisch tegen. Op een open plek vol keien, zien we wel 100 geplaatste keien op elkaar... de één al mooier als de andere. Alsof de mensen het bos wilden versieren. Een magische plek.

De laatste 3 km naar Arres is klimmen in de hitte van 33 graden. Maar het uitzicht is adembenemend !!! Hiervoor doen we het. We drinken het laatste water op en slepen ons doornat naar boven. Ons hotel heeft prachtig zicht... we blijven nog even op terras zitten om te genieten vooraleer we wat gaan rusten en douche nemen.