Dag 3 - Van Arudy naar Oloron Sainte Marie (30,8 km - 3380 kcal)

Woensdag 17/07/2019 - Jos schrijft:

Arudy is een rustig stadje aan de voet van de Pyreneeën. Gisteren na het avondmaal nog enkele feeërieke foto ’s genomen.

Verrassing als we deze morgen omstreeks 8u15 het hotel buitenkomen: het regent! Dit hadden we niet zien aankomen na het prachtige weer van de voorbije dagen.

We lopen ca 1,5 uur in een druilige regen. Dan klaart het op.

Buiten de 2 km lange steile beklimming bij het verlaten van het stadje, is het vandaag een overwegend platte ‘etappe’. Met in de voormiddag opnieuw prachtige vergezichten op het nabije bergmassief. Afwisselend brede onverharde grindwegen doorheen immense varensvelden, dan weer smalle bospaden langs een kabbelende rivier.

In Ogeu-les-Bins lopen we enkele KMS om voor een broodje. Want de volgende 20 km opnieuw alleen maar bos en veld. Pure natuur zoals je dat in Vlaanderen praktisch niet meer vindt. Zelfs geen netwerk meer. De GSM wordt waardeloos onbruikbaar…

De laatste KMS vallen me zwaar. Mijn benen zijn dergelijke afstanden (nog) niet gewoon.

We bereiken Oloron via de bovenstad met de Romaanse kathedraal Sainte-Marie. Daar krijgen we een stempel in ons boekje en de vriendelijke dame bij het onthaal geeft ons ook het telefoonnummer van de gemeentelijke gîte ‘Le Relais du Bastet’. Werkelijk een 4sterren gîte, geheel gerenoveerd en uitstekend uitgerust, zelfs met een wasmachine. Op de koop toe krijgen wij de 2 laatste beschikbare bedden toegewezen in een ‘private’ kamer met douche en wc. Een zeldzame luxe in een pelgrimsherberg.

En daar ontmoet ik Lieve, een collega-vrijwilliger binnen het Vlaams Compostelagenootschap. Wat kan de wereld toch klein zijn! Zij is op 17 juni vertrokken in Arles en loopt wellicht ook tot Puente La Reina. We zullen haar de volgende dagen evenwel niet meer terugzien.

Terwijl de wasmachine haar werk doet met onze intussen ‘onwel-riekende' stapkleren, geven we onze voeten wat rust tijdens een BLOG-moment.

En later gaan we lekker eten in een nabij restaurant. Dat hebben we verdiend.

Woensdag 17/07/2019 - Klara schrijft:

Gisterenavond Rust en Rosé. Ook even langs Office de Tourisme om morgenvroeg de uitweg uit het stadje gemakkelijker te vinden. Menu was weer veel te veel: de Bavette laten liggen maar de Ile flottant kon ik gewoon niet laten passeren... als er ooit een moment is om dit zonder enig schuldgevoel te eten, dan is het nu wel !

Nog even rond dit mooie dorpje gewandeld en dan beddebak in. Om 6.30 u op en om 7.15 u ontbijt. Tegen 8 u staan we buiten... in de regen 😮 We trekken onszelf een regenjas aan en de rugzak een beschermhoes. En dan op zoek naar de GR78, de uitweg uit het stadje. Het blijft regenen tot ongeveer 10 u. Omdat het opnieuw steil uit het dal kledderen is, zijn we even nat onder de regenjas als boven de regenjas... Gelukkig stopt de regen.

We zorgen voor baguette poulet uit een winkel in Ogue Les Baines na 10 km wandelen. Er is immers verder niets meer onderweg... we eten nog vlug ne tartiflette pomme omstreeks 11.30 u en dan de volgende 20 KM.

Het is een redelijk platte wandeling met minder mooie vergezichten. Papa loopt beetje achterop en ik kijk af en toe achter mij. Hij zegt: ik ben er nog. Ik zeg: als ik u maar hoor... (dixit zijn bomma vroeger). Papa heeft de bollekestrui. Ik ben niet zo een goede bergmens, eerder lange afstandswurger.

Vanaf morgen komen de Pyreneeën eraan😱😱😱 We lunchen omstreeks 13 u in het bos op een houten brokstuk. Het smaakt. De volgende KMS zijn in bos waar we de ‘pont de diable’ passeren. (Whats in a name...?).  We zijn blij dat we na 30,6 km in Oloron St. Marie zijn !